سوره فتح ; آيه 29
متن عربي
محمد رسول الله والذين معه اشدا على الكفار رحما بينهم تراهم ركعا سجدا يبتغون فضلا من الله ورضوانا سيماهم في وجوههم من اثر السجود ذلك مثلهم في التوراه ومثلهم في النجيل كزرعٍ اخرج شطاه فازره فاستغلظ فاستوى على سوقه يعجب الزراع ليغيظ بهم الكفار وعد الله الذين امنوا وعملوا الصالحات منهم مغفره واجرا عظيما
ترجمه فارسي
محمد (ص) فرستاده خداست; و كسانى كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند; پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود مىبينى در حالى كه همواره فضل خدا و رضاى او را مىطلبند; نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است; اين توصيف آنان در تورات و توصيف آنان در انجيل است، همانند زراعتى كه جوانههاى خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته تا محكم شده و بر پاى خود ايستاده است و بقدرى نمو و رشد كرده كه زارعان را به شگفتى وامىدارد; اين براى آن است كه كافران را به خشم آورد (ولى) كسانى از آنها را كه ايمان آورده و كارهاى شايستهانجام دادهاند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظيمى داده است. (29)
ترجمه انگليسي / English Translation
Muhammad is the apostle of God; and those who are with him are strong against Unbelievers, (but) compassionate amongst each other. Thou wilt see them bow and prostrate themselves (in prayer), seeking Grace from God and (His) Good Pleasure. On their faces are their marks, (being) the traces of their prostration. This is their similitude in the Taurat; and their similitude in the Gospel is: like a seed which sends forth its blade, then makes it strong; it then becomes thick, and it stands on its own stem, (filling) the sowers with wonder and delight. As a result, it fills the Unbelievers with rage at them. God has promised those among them who believe and do righteous deeds forgiveness, and a great Reward. 049
تفسير 1
(29) (محمد رسول الله والذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم تريهم ركعاسجدا يبتغون فضلا من الله و رضوانا سيماهم في وجوههم من اثرالسجود ذلك مثلهم في التوريه ومثلهم في الانجيل كزرع اخرج شطئه فازره فاستغلظ فاستوي علي سوقه يعجب الزراع ليغيظ بهم الكفار وعد الله الذين امنوا وعملوا الصالحات منهم مغفره و اجرا عظيما): (محمد ص رسولخدا است و كساني كه با او هستند درمقابل كفار شديد و بي رحم هستند و در ميان خود مهربان و دلسوز مي باشند، آنهارامي بيني كه همواره در ركوع و سجودندو در طلب فضل و رضايت خدا مي باشند،علامتشان در چهره هايشان از اثر سجده نمايان است ، اين توصيف ايشان در تورات است ، اما وصف آنها در انجيل اين است كه آنها مانند زراعتي هستند كه از شدت بركت پيرامونش جوانه هايي مي زند و آن جوانه ها هم ستبر مي شود و مستقيم برپاي خودمي ايستد، به طوريكه كشاورزان را به تعجب وا مي دارد، اين به جهت آنست كه كفار رابوسيله آنها به خشم آورد، خداوند به كساني در ميان آنها كه ايمان آورده و اعمال شايسته بجا آورند وعده آمرزش و اجري عظيم داده است .)مي فرمايد محمد ص فرستاده خداست و مؤمنان و كساني كه به او گرويده اند، دوصفت متضاد شدت و رحمت را با هم آميخته اند يعني در برابر كفار شديد و بي رحم ودر ميان خودشان مهربان و رحيمند و آنها مستمر در نماز و مداوم برآن هستند بطوريكه همواره آنها را در حالت ركوع و سجود مي بيني و در طول زندگي در طلب عطيه و ثواب الهي و رضايت خدا هستند و سجده آنها كه نشانه تذلل و خشوع آنهاست در چهره آنهااثري گذاشته كه آن اثر و سيما نشانه خشوع براي خداست و هركس ايشان را ببيند آنها رااز اين علامت مي شناسد.بعضي مفسران (37) اين نشانه را اثر خاكي دانسته اند كه مؤمنان برپيشاني دارند چون آنها برفرش يا جامه سجده نمي كنند، بلكه فقط برخاك سجده مي نمايند.و بعضي ديگر(38) اين سيما را نور محل سجده مؤمنان در روز قيامت دانسته اند و آنگاه مي فرمايد اين توضيحاتي كه گفتيم اوصاف مؤمنان است كه در تورات و انجيل ازآنها نقل شده ولي بعضي مفسران (39) مثل آنها در انجيل را به عبارات بعدي تفسيرنموده اند كه مي فرمايد: مثل آنها مانند زراعت و گياهي است كه از كثرت بركت جوانه هايي هم در پيرامون خود رويانيده و به آنها كمك نموده تا آنها نيز قوي و ضخيم شوند و مستقل روي پاي خود بايستند، به گونه اي كه كشاورزان از خوبي رشد آن به شگفت درآمده باشند و اين كلام اشاره به آنست كه خداوند در مؤمنين بركت قرار داده و روز به روز بر نيرو و تعداد آن افزون مي شود، تا خداوند به وسيله آنها كفار را به خشم و غيظ درآورد.در ادامه مي فرمايد كساني از اين مؤمنان كه ايمان و عمل صالح را تواما دارا باشند،خداوند به آنها وعده آمرزش و اجر و ثوابي عظيم داده است ، اين كلام افاده مي كند كه مغفرت و اجر عظيم مشروط به حدوث و ايجاد ايمان و بقاء آن بوسيله اعمال صالح مي باشد.پس اگر كساني ظاهرا همراه رسولخدا بوده اند اما در باطن ايمان نداشته و مانندمنافقين ايمان زباني داشته اند يا ابتدا مؤمن بوده ولي بعدا به شرك و كفر گراييده و مرتدشده باشند، اينها مشمول مغفرت و اجر عظيم نخواهند بود، و همچنين افرادي كه ايمان آورده اند اما اعمال صالح انجام نداده اند از حكم اين آيه مستثني هستند.چون خداوند در وصف منافقان مي فرمايد (ومن اهل المدينه مردوا علي النفاق لاتعلمهم نحن نعلمهم (40) بعضي از اهل مدينه به سوي نفاق گراييدند تو آنها را نمي شناسي ولي ما مي شناسيم ) و در وصف مرتدين فرموده (ان الذين ارتدوا علي ادبارهم من بعدما تبين لهم الهدي (41) كساني كه مرتد شدند و به سوي شرك و كفر قبلي خود بازگشتندبعد از آنكه هدايت برايشان آشكار شد…) .
تفسير 2
محمد ص ر سو ل خد ا ست و كسا نيكه با ا و هستند سخت گير ا نند بر كفا ر و ر حيم و مهر بان هستند بين خو د بر ا د ر ان د يني مي بيني آ نها ر ا د ر حا ل ر كوع و سجو د طلب ميكنند فضل ر ا از خد ا و ند و خو شنو دي ر ا نشا نه هاي آ نها د ر صو رت هاي آ نها ظا هر ا ست از آ ثا ر سجده هاي آ نها ا ين ا ست مثل آ نها د ر تو ر ات و مثل آ نها د ر ا نجيل مثلز ر عي كه سبز و خرم با شد و ر شد كند و شا خه هاي آن قوي و محكم شو د پس مسا وي شو د با قا مه ا و كهز ر اع غرس كنند گان ر ا بتعجب ميا و ر د تا ا ينكه مو جب غيظ كفا ر مي شو ند غيظ و غضب ميكنند و عده د ا ده خد ا و ند كسا ني ر ا كه ا يمان آ و ر د ند و ا عما ل صا لحه بجا آ و ر د ند آ مرزش و ا جر عظيمي ر ا. خد ا و ند بشا رت بو جو د پيغمبر و صفات و علا مات ا و و مؤ منين با و ر ا بتمام ا نبياء سلف د ا ده د ر صحف و كتب آ نها ثبت فر مو ده و ا مر با يمان با و كر ده چنا نچه ميفر ما يد: و اذ ا خذ ا لله ميثاق ا لنبيين لما آ تيتكم من كتاب و حكمت ثم جاء كم ر سو ل مصدق لما معكم لتؤ منن به و لتنصر نه… ا لا يه آ ل عمر ان, آ يه75- و ما د ر مجلد ا و ل كلم ا لطيب بشا ر ا تي كه د ر تو ر اه و ا نجيل وز بو ر بو جو د مقدس ا و د ا ده شده بيان كر ده ا يم محمد ر سو ل ا لله و ا لذ ين معه ا شد اء علي ا لكفا ر ر حماء بينهم تر يهم محمد ر سو ل ا للهذ كر ا سم شر يف بر اي ا ين ا ست كه خلط نشو د و ا لذ ين معه مر ا د مؤ منيني كه با ا و هستند بمعيت د يني و عملي نه معيت مكا ني و بلدي , مؤ من ثا بت قدم. ر كعا سجد ا يبتغون فضلا من ا لله و ر ضو ا نا سيما هم في و جو ههم ا شد اء علي ا لكفا ر كه د ر مقام خو د د فع شر آ نها ر ا ميكنند و با آن ها مقا تله ميكنند و سخت ميگير ند. من ا ثر ا لسجو دذ لك مثلهم في ا لتو ر يت و مثلهم في ا لا نجيل ر حماء بينهم كه فر مو د: ا لمؤ من اخ ا لمؤ من و فر مو د: للمؤ من علي ا خيه ثلا ثون حقا لا بر اءه له ا لا با لا د اء ا و ا لعفو كز رع ا خرج شطه فاز ره فا ستغلظ تر ا هم ر كعا سجد ا با قا مه صلوه فر ا ئض و نو ا فل و با قسام سجو د مثل سجده سهو و سجده تلا وت و سجده فر ا موش شده و سجده شكر و سجده تو ا ضع. فا ستوي علي سو قه يعجب ا لز ر اع ليغيظ بهم ا لكفا ر يبتغون فضلا من ا لله كه مكر ر گفته ا يم كه بنده ا ستحقاق بر اي عبا دت ند ا ر د فقط قا بليت مي آ و ر د پس مشمو ل تفضلات ا لهي ميشو د. و ر ضو ا نا كه با لا تر ين مقا مات ا ست: و ر ضو ان من ا لله ا كبر تو به, آ يه73. و عد ا لله ا لذ ين آ منو ا و عملو ا ا لصا لحات منهم مغفره و ا جر ا عظيما 29 سيما هم في و جو ههم من ا ثر ا لسجو د پينه هاي پيشا نيذ لك مثلهم في ا لتو ر اه كه خد ا و ند د ر ا لو اح تو ر ات با ين نحو معر في آن ها ر ا كر ده و مثلهم في ا لا نجيل د و نحو قر ا ئت شده بد ون و قف كه همين مثل تو ر ات د ر ا نجيل هم هست. و و قف كه مثل د ر ا نجيل جمله بعد ا ست. كز رع ا خرج شطئه خر مي ا و ف آز ره ر شد ا و فا ستغلظ محكمي ا و فا ستوي علي سو قه قا ئمه ا و يعجب ا لز ر اع آ نكه غرس وز رع كر ده ليغيظ بهم ا لكفا ر غيظ و غضب آ نها. و عد ا لله ا لذ ين آ منو ا و عملو ا ا لصا لحات منهم مغفره و ا جر ا عظيما تم بحمد ا لله سو ره ا لفتح و يتلوه سو ره ا لحجر ات.
> تفسير اطيب البيان
سایت تبیان