شهید فرهنگ
“اللهم الرزقنی شهادت فی سبیلک”
“مردنی ارزش دارد که در آن،فکر،ایده و هدف باشد.”
“اللهم الرزقنی شهادت فی سبیلک”
“مردنی ارزش دارد که در آن،فکر،ایده و هدف باشد.”
مثل شهید مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتوافکندن است، تا دیگران دراین پرتو که به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند.آری، شهدا شمع محفل بشریت اند، سوختند و محفل بشریت را روشن کردند.اگر این محفل تاریک می ماند هیچ دستگاهی نمی توانست کار خود را آغاز کند یا ادامه بدهد.
گزیده ای از مقاله “شهید” اثر شهید مرتضی مطهری
قسمتی از وصیت نامه شهید رجبعلی کاکو جویباري
ما امروز مکلفیم که دستورات رهبر را دقیقا عمل کنیم و اسلام را یاري نمایم.
هدف :
تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج)، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل های فرهنگی، دینی است.
شجره طیبه صالحین، به معنای اخص، در صدد راه اندازی حلقه های تربیتی در مسجد، با هدف ایجاد یا تغییر رفتار در مخاطبان، مبتنی بر مکتب تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می باشد، اما صالحین به معنای عام، به فعال سازی، رونق و احیای مساجد شیعه در آخر الزمان می اندیشد.
تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است.
صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج)، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل های فرهنگی، دینی است. از این رو، اجرای صالحین و یاری رساندن به مجریان و طراحان این طرح عظیم و ارزشمند به مثابه همراهی کردن در پایه گذاری سنت حسنه ای است درست هم وزن تلاش ارزشمند شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر، در زمینه راه اندازی امور تربیتی و دبیری پرورشی در نهاد آموزش و پرورش.
اکنون برای اثبات این ادعا که گفته شد تنها با اندکی مجاهدت و سختکوشی با باورمندی و توکل به خدا می توان جریان صالحین را در مساجد کشور به جریان فرهنگی غالب تبدیل کرد، به ذکر شاهد مثالی در این خصوص می پردازم که موضوع قدری ملموس تر شود. همانگونه که طی دو دهه گذشته، تکثیر هیئت های مذهبی از نوع خانگی و کوچک، به شکل خودجوش و مردمی، در جای جای این کشور تبدیل به یک جریان فراگیر شد و کار به جایی رسیده که اینک، مروجان و مبلغان کار هیئتی از آن با عنوان “هیئتی شدن” در مقابل “مسجدی شدن” یاد می کنند، حال نیز می توان با برنامه ریزی مناسب و جلوگیری از انحرافهای احتمالی در مسیر حرکت صالحین، در کمتر از یک دهه، به همین ترتیب، مساجد و هویت بخشی فرهنگی تربیتی به آن را نیز در سرتاسر این مرز و بوم، به جریان غالب فرهنگی کشور تبدیل کرد، البته به شرط آنکه ابتدا برای این کار نیروهای زبده و متخصص لازم را تربیت کنیم و سپس فضای انگیزشی مناسب برای انجام این مهم را در کشور تا حدودی رقم بزنیم.
طریقه اجرای طرح:
بدین صورت است که با تشکیل حلقه هاي تربیتی کار شکل مي گيرد. حلقه های تربیتی به فعالیتهای تربیتی گفته می شود که در آن افراد در یک حلقه 15 تا 20نفره کنار هم نشسته اند و یک نفر مربی مطالب مربوط به مسائل تربیتی و سایر موضوعات روز مبتلا به افراد را ارائه می دهد. مباحث به صورت مباحثه طرفین پیش می رود و افراد هر سئوالی که داشته باشند ، از استاد و مربی مي پرسند و پاسخ سئوالات خويش را در يك فضاي دوستانه و صميمي دریافت می نمایند و در نهايت تمامي مباحثات و مطالب با هدايت و راهنمايي استاد جمع بندي مي شود.
مهمترین رکن طرح ارتباط مربی و استاد با اعضاي گروه بصورت یک حلقه متصل در فضای خارج از آن جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند. بهترین حلقه های تربیتی جمعيت آن محدود و براي مربي گروه در هر شرايطي به سهولت قابل دسترسي باشد به نحوی که مربی بتواند در طول ایام هفته با آنها ارتباط عاطفی و معنوی بر قرار کرده و کارهای تربیتی خود را دنبال نماید.
خروجي :
1. تبدیل پایگاه به کانون تعلیم و تربیت
2. تقويت فعليت و هدايت خلاقيتها و استعدادهاي بسيجيان در ابعاد مختلف
3. اعتماد بیشتر مردم و خانواده ها به بسیج با توجه به رشد اخلاقی ومعنوي اعضاي پايگاهها
4. تربیت مدیران کارآمد برای پایگاه
5. فراهم کردن زمینه تحقق بسیج کیفی در پایگاهای مقاومت مستعد و نمونه
6. ارتقاء شان و منزلت بسيج و بسيجيان
7. اصلاح رفتارها و رفتار سازي مطلوب در بين بسيجيان
8. ايجاد وتقويت روحيه مطالعه و كتاب خواني
9. ايجاد بستر مناسب تربيتي جهت رشد وتعالي ايمان و منعويت بسيجيان